Senaste inläggen
Matte hela dagen. Vi startade med med matte och svenska. Alla hade matte på tid och gjorde "sin tabell/ller". I svenskan fortsätter vi med språklära bl. a sätta ut punkt och stor bokstav. Andra passet hade vi slöjd och matte. Idag var Stina vikarie på textilslöjden för Marie. Hon var nöjd och tyckte att eleverna hade varit duktiga. Tredje passet fortsatte vi med matte. I matten har alla fått arbeta med multiplikation både tabeller och skriva räknesagor utifrån ett givet tal. Idag var det 3x4=12. Det är lättare att själv bestämma vilket räkneproblem man ska utgå ifrån än att få ett färdigt. Vi har också diskuterat var vi har matematik i vår vardag. Vi kom fram till att matematik finns överallt. Alla har också fått berätta vad de lärt på matten idag.Här nedan är en ny sida med träning av multiplikationstabellerna som Karolina tipsat om.
Vi har gått igenom den nya engelsk läxan också, glosor och textbook sidan 9
Matte och idrott startade denna tisdag. Då vi haft rast jobbade vi med svenska och matte, innan lunch hade vi högläsning från vår bok om Shiva.
Efter lunchen startade vi med individuell läsning och läsgrupper, lektionen fortsatte med svenskhäftet, avslutning på dagen var elevens val.
Högläsning från vår bok som handlar om Shiva. Därefter arbetade vi med matte och svensk häfte. Därefter hade vi individuell läsning fram till rasten.
Efter rasten gick vi igenom Helsingborgshäftet en gång till. Lektionen fortsatte med engelska där vi tittade på några sånger från You Tube och därefter lyssnade vi på sången och texten i boken samt tränade på att läsa texten själva.
Efter lunch var det slöjd och matte.
Fredag morgon igen. Eleverna hade eget arbete och jobbade med de saker som de behöver göra färdigt eller träna mer på. Innan rast tittade vi också på likabehandlingsplanen samt att eleverna fick skriva i sin loggbok, hur de kan ta ansvar för sitt språkbruk.
Då vi haft rast var det matte och slöjd. Den ena mattegruppen arbetade med att bland annat växla pengar och handla med pengar.
Den andra mattegruppen avslutade sin lektion med att arbeta med uppställningar och prata om tusental, hundratal, tiotal och ental.
Då vi ätit den väldigt goda middagen (kokt lax, potatis, sås och salladesbuffe) och haft rast var det dags för två läsgrupper, matte och svenska.
Dagen avslutades med att vi tittade tillbaka på vår blogg för att kunna skriva utvärdering i vår logg.
Kom ihåg att loggboken ska vara i skolan och att engelsk boken ska vara med måndagar och torsdagar.
Trevlig helg!
önskar
Katrin och Hanne
Dag Otto räknar:
Morgonen började med svenska och matte, därpå blev det engelska, läxförhör och genomgång av ny läxa till nästa torsdag.
Efter rasten var det matte och idrott.
När vi haft lunchrast målade vi våra hällristningar.
Därefter lyssnade vi på fornnordisk musik och pratade om olika fornnordiska instrument.
Länk till fornnordisk musik:
Forskarna tror att musik funnits nästan lika länge som människan har funnits. Allt började antagligen med att man härmade naturens egna ljud, till exempel fåglarnas ljud. Musiken användes i det dagliga livet, till arbetet, för att få jaktlycka, för att göra gudarna på gott humör, för att uttrycka känslor osv.
De tidigaste instrumenten var sannolikt slaginstrument, trummor, käppar, skallror och så vidare som tillverkades av de material man hade tillgång till - lera, sten, trä, ben eller horn. Andra forntida instrument är vinare även kallad brummare 8 en träbit som man snurra runt på ett snöre), säckpipa och spelpipor och flöjter i olika material. De första sorterna av trummor kom troligen till genom att man spände ett skinn över en burk med mat för att den skulle hålla sig bättre. Någon upptäckte att det lät kul när man slog på skinnet, och så var trumman född.
Vi fortsatte med att lyssna på fornnordisk musik och måla till den.
Dagen avslutades med individuell läsning och högläsning i vår bok om Shiva.
Morgonen började med att vi än en gång tittade på Helsingborgsfilmerna samt på några kort och berättade kort om de, samma som sist.
Alla elever fick ett häfte med foto på byggnader i Helsingborg där de skulle skriva in vad de kunde, därefter gick vi igenom det tillsammans. Det här blev svaren:
1. Stadsteatern.
Man spelar teater.
Byggdes på 1970-talet.
2. Konserthuset.
Man spelar musik.
Byggdes i början av 1930-talet.
3. Dunkers kulturhus.
Där finns utställningar.
Invigdes 2002. Byggdes med hjälp av pengar från Henry Dunker, därav namnet.
4. Sjöfartsgudinnan.
En symbol för Helsingborg.
Carl Mille har gjort den skulpturen.
5. Ångfärgestationen.
Båtar och tåg gick härifrån.
Byggdes 1898. Förr kom tågen in där vi idag parkerar bilar. Numera Tivoli (disco)
6. Minnessten från kung Carl XVI när han landsteg i Helsingborg.( 1835, 25 år efter landstigningen.)
7. Magnus Stenbock. Fältherren Magnus Stenbock fick stå staty för att han var så smart och övermannade danskarna 1710. Skåne har varit Svenskt sedan 1710. Statyn sattes upp på 1950-talet.
8. Rådhuset.
Där kan man gifta sig.
Politiker sammanträder här.
Det nya rådhuset som vi har nu byggdes 1894.
9. Jakob Hansens hus, det äldsta huset i Helsingborg, det enda som finns kvar sedan vi var danskar.
10.Gammelgården Jean Baptiste Bernadotte sov sin första natt i Helsingborg där lördagen den 20 oktober 1809. Han blev sedan kung Carl den XVI
11.Kärnan
Det är en försvarsborg.
Var mitt i Helsingborgs slott som började byggas på 1300-talet. Tornet är 35 m högt och väggarna är 4 m tjocka.
12.Nicolai skolan
13.Mariakyrkan i Helsingborg är stadens äldsta kyrka och byggdes på 1100-talet i romansk stil.
14.Stadsbiblioteket
Resten av dagen jobbade vi med slöjd, idrott och matte.
En länk till att träna multiplikation:
http://www.vaksalaskolan.uppsala.se/webb/matte/mult-10.htm
http://www.kunskapsstjarnan.se/multiplikationstabellen.php
Multiplikationsången:
Denna tisdag började med matte och idrott. Efter rast hade vi svenska och matte, lektionen avslutades med individuell läsning. Diskussionen kom upp om man bara får låna böcker här, givetvis får man ha böcker i sin mapp som man har hemma eller har lånat på biblioteket. Några elever berättade att de ibland var på Bjuvs bibliotek och några var ibland på bokbussen.
En länk till bland annat Bjuvs bibliotek:
http://www2.bjuv.se/Sidomeny/Jag-vill/Lana-bok/
En länk till bland annat Helsingborgs bibliotek och bokbussen:
http://www.helsingborg.se/Medborgare/Uppleva-och-gora/biblioteket/bibliotek-och-oppettider/
På matten avslutade vi lektionen med att gemensamt jobba med ett papper där vi tänkte tillsammans för att på olika sätt komma fram till svaren.
Eftermiddagen innehöll fyra läsgrupper, svenskahäfte, matte och elevens val.
Dagen inleddes med högläsning om Shiva. Det följdes av svenska och matte. Lektionen avslutades med individuell läsning. Efter rasten fortsatte vi med vårt tema. Helsingborgs historia var det dags för idag. Vi tittade på bilder och fick höra många spännande saker.
Helsingborg på 1100-talet.
Stadsteatern
Konserthuset
Sjöfartsgudinnan
Knutpunkten
Biblioteket
Då alla hade fått komma med sina frågor och vi pratat färdigt om Helsingborg var det engelska. Vi repeterade engelskan till torsdag.
Då vi ätit lunch och haft rast var det dags för matte och slöjd.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 | 5 | 6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 | 13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|