Direktlänk till inlägg 22 september 2011
Morgonen började med svenska och matte, därpå blev det engelska, läxförhör och genomgång av ny läxa till nästa torsdag.
Efter rasten var det matte och idrott.
När vi haft lunchrast målade vi våra hällristningar.
Därefter lyssnade vi på fornnordisk musik och pratade om olika fornnordiska instrument.
Länk till fornnordisk musik:
Forskarna tror att musik funnits nästan lika länge som människan har funnits. Allt började antagligen med att man härmade naturens egna ljud, till exempel fåglarnas ljud. Musiken användes i det dagliga livet, till arbetet, för att få jaktlycka, för att göra gudarna på gott humör, för att uttrycka känslor osv.
De tidigaste instrumenten var sannolikt slaginstrument, trummor, käppar, skallror och så vidare som tillverkades av de material man hade tillgång till - lera, sten, trä, ben eller horn. Andra forntida instrument är vinare även kallad brummare 8 en träbit som man snurra runt på ett snöre), säckpipa och spelpipor och flöjter i olika material. De första sorterna av trummor kom troligen till genom att man spände ett skinn över en burk med mat för att den skulle hålla sig bättre. Någon upptäckte att det lät kul när man slog på skinnet, och så var trumman född.
Vi fortsatte med att lyssna på fornnordisk musik och måla till den.
Dagen avslutades med individuell läsning och högläsning i vår bok om Shiva.
Morgonen startade med sångsamling. Passet därefter innnehöll jobba färdigt i engelska, svenska, matte, städa lådan mm. Då vi haft lunchrast tittade vi på en film: Bron till terabitia. Många elever hade redan sett den och tyckte den var bra, så de s...
Vi har tränat på Oboy och vår lilla hemliga sång. Dessutom har vi plockat ner lite teckningar som eleverna har tagit hem. Det var en trevlig klassfest som avslutade fredagen, önskemusik, rita, tävlingar, dans, kakor, chips, saft mm. ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
|||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
|||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 |
|||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||||
|