Senaste inläggen
Morgonen startade med Matilda. Idag följde hon med fröken Honung hem. Fröken Honungs hus tyckte Matilda var som hämtat ur en saga.
Simmarna åkte iväg och vi andra tränade på engelskan, vi läste texten och översatte samt arbetade i workbook.
Då vi haft rast var det idrott och övriga arbetade med att skriva berättelser, göra poerpoint, matte, svenska mm.
Efter lunchrasten tränade några elever på en pjäs, några skrev Roald Dahl och övriga arbetade med matte, svenska och engelska.
På matten idag pratade viom almanackan.
Kom ihåg julafton 24 december, kan bland annat skrivas 24/12, lucia firar vi den 13 december.
Träna dig i att hitta familjens namnsdagar, hur många dagar det finns i varje månad mm.
Trettio dagar har november,
april, juni och september.
Februari tjugoåtta allen.
Alla de övriga trettioen.
Författaren till detta lyriska mästerverk är Hans Jacob Seseman (1751-1819).
Idag kom Emma J med en jättefina bilder från sin resa som vi alla fick se i en power point. Därefter läste vi Matilda. Följande på lektionen var engelska glosor till nästa torsdag, sist på lektionen arbetade vi med veckans ord som är läxa till onsdag.
Glosor till torsdag 8 mars 2012 sidan 23
Dessa ska du kunna stava:
Warm Cold Wet Wood | Varmt Kallt Vått Skog |
Dessa ska du kunna muntligt (får gärna kunna stava):
What´s the weather like today? Go on a picnic. Go swimming. Read a book. Go fishing. Take a walk in the woods. | Vad är det för väder idag? Gå på picknick. Gå och simma. Läsa en bok. Gå och fiska. Ta en promenad i skogen. |
Dessa ord ska du kunna stava till onsdag 7 mars.
Detta Kunna Morgon
Finns Kunde Ingenting
Denna Fick Om
Mig Nästan Efter
Då vi haft rast var det slöjd, svenska och matte. Slutet av mattelektionen ägnade vi åt rollspel som eleverna fick hitta på själva efter ett givet tema, kg, m och l.
Det tyckte eleverna var roligt.
Efter lunchrasten var det idrott, matte och svenska. Den grupp som hade matte fick börja träna på ett rollspel om multiplikation. På matten tränade vi också digital klocka.
http://www.kunskapsstjarnan.se/klockan.php
Tisdag efter sportlovet, vad kul det var att träffa alla efter lovet. Det var många som ville visa och berätta. Då simmarna åkt iväg och några var på idrott jobbade var och en med det de behövde. Då vi haft rast arbetade många med en tankekarta om djurens beteende och övriga arbetade med matte. Efter lunchrasten var det kiwi och individuell läsning. Det sista vi gjorde idag det var att läsa ur Matilda. Det handlade om rektor Domderassons besök i klassen. Då hon hällde vatten från vattenkaraffen kom vattenödlan ut i glaset, rektorn blev vansinnig. Rektorn berättade hur vidriga barn var, hon ville ha flugspray och flugpapper till dem. Rektorns önskan var att öppna en skola utan barn.
Ida L har skrivit en gåta till oss:
ida lundh
Måndag 20 feb 20:19
vad går ogh går men inte kommer fram?
Fredag morgon, vi tittade på filmen som vi fick av miljöverkstaden om sophantering. Därefter tittade vi på lilla aktuellt för skolan.
Många kände till Whitney Houston men inte alla.
Därefter läste vi Matilda där rektor Domederasson kom in och skulle förhöra eleverna så att de lärt sig något, bland annat skulle de kunna stava och kunna tvåans tabell. En pojke som inte kunde stava lyfte rektorn i håret och en pojke som inte kunde tvåans tabell lyfte rektorn i öronen.
Då vi haft rast arbetade vi med matte, svenska och engelska. Efter lunchrasten städade vi lådor och torkade av lådorna. Därefter hade vi individuell läsning. Tyvärr fattas fortfarande många böcker, leta gärna i väskor och på andra ställen där en lånebok kan ha hamnat!
Vi avslutade med en Bellman historia som några elever ville att jag skulle läsa upp, den uppskattades.
Här är en länk till fler Bellman historier:
http://www.petershemsida.se/bellmanhistorier.php
Kom ihåg att träna klockan och multiplikationstabellen om du är osäker.
http://www.kunskapsstjarnan.se/matematik.php
BRA LÄNKAR:
http://kunskapsstjarnan.se/stjarnraknaren.php
http://www.vaksalaskolan.uppsala.se/webb/matte/mult-10.htm
http://www.webbmagistern.se/multiplikation3_08.html
Vikt
1 kg = 1000 g
1 kg = 10 hg
1 hg = 100 g
Längd
1000mm=1m
100cm=1m
10dm=1m
10cm=1dm
Volym
1L=10dl
10dl=1L
Trevlig helg och ett trevligt sportlov
önskar
Katrin, Helen och Anna
Morgonen började med att några elever visade några saker, vi efterlyste låneböcker, tyvärr är det många låneböcker som inte hittar tillbaka till skolan. Därefter jobbade vi klart med matte, Roald Dahl, svensk häfte, engelska och skrivstil, ett gäng åkte på simning. Då vi haft rast hade två grupper idrott och simmarna var fortfarande iväg, övriga arbetade med en tankekarta om olika djur.
När lunchrasten var slut hade vi klassråd, läste vi Matilda och hade läsgrupper. Kerstin kom och visade stenyxor och stenknivar från stenåldern.
Idag har det hänt mýcket, vi startade med en grupp som skulle göra Olweus enkäten, några på idrott, några skulle simma och resten fick besök av Ulrika från miljöverkstaden. Vi pratade om varför man måste sopsortera och hur man sopsorterar. På ett år sparas 700 000 träd för att vi slänger papper i pappersåtervinningen, om vi skulle plantera
700 000 träd så skulle de ta upp hela söderåsen (vi tittade på den stora skånekartan).
Vi sopsorterar för att spara naturen, återvinna och göra nya sopor, slippa sopberg och sparar energi.
Vi pratade om att plasten framställs av olja, metall av järnmalm, glas av sand och papper av träd. Oljan vi plockar upp nu var levande växter och djur på dinosaurernas tid.
Då vi haft rast var simmarna fortfarande iväg, de som inte hade träffat Ulrika från miljöverkstaden fick göra det och föra samma diskussioner som gruppen innan, några hade Olweus enkäten och övriga arbetade med matte och svenska.
Till lunch idag fick eleverna soppa och pannkakor eftersom det var alla hjärtans dag.
Då vi haft lunchrast fortsatte några elever med Olweus enkäten och övriga hade individuell läsning som följdes av matte, svenska, skrivstil och engelska.
Idag när vi läste Matilda gick fröken Honung hem till Herr och Fru Vidrigsson. De ville först inte släppa in henne för de tittade på sin favoritserie på TV. Då fröken Honung berättade hur duktig Matilda hade varit i skolan, föräldrarna blev inte imponerade, de tyckte inte det var bra att läsa mycket. Fru Vidrigsson sa att det var inte insidan som räknades utan utsidan, hon gick till och med så långt att hon sa till fröken Honung att det syntes att hon hade valt böckerna och inte utseendet som Fru Vidrigsson.
Därefter gick vi igenom Olweus enkäten som alla elever ska göra.
Efter rasten gjorde 14 stycken Olweus enkäten och övriga arbetade med matte och svenska. Slutet av lektionen ägnade vi almanackan och olika sätt som man kan skriva datum.
27/2-92 92.02.27
Då vi haft lunchrast gjorde 13 elever Olweus enkäten och övriga arbetade med matte, svenska och skrivstil.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 | 5 | 6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 | 13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|