Senaste inläggen

Av Katrin och Helen - 24 april 2012 09:56

Tisdag morgon började med idrott och en grupp som tränade på pjäsen ( bok från Roald Dahl).

Då vi haft rast fortsatte vårt arbete med fjärilar.

     


Ägg är det i ungefär 1 vecka, larv i ca 2 veckor, 4 gånger ömsar larverna skinn.

Varje fjäril lägger ca 500 ägg och ca 2 ägg överlever!

Stinksländan tycker att fjärilsägg är jättegoda.

Larverna försvarar sig med starka färger och vissa är väldigt håriga.


Då vi haft lunchrast var det dags för Multiplikationsprovet! Vi ägnade oss också åt individuell läsning, matte, svenska och engelska.

Avslutningsvis på dagen såg vi lilla aktuellt och eleverna diskuterade nyheterna, många intressanta tankar.

http://svt.se/2.164194#video2512093=2775921


Av Katrin och Helen - 23 april 2012 14:52

Morgonen började med upprop och högläsning. Därefter ägnade vi förmiddagen åt att i grupper jobba med kluringar, hjärngympa mm. Innan lunch gick vi igenom hur de olika grupperna tänkt, det var en givande uppgift.

                   


Då vi haft lunchrast var det slöjd och jobba färdigt (matte, svenska, berättelser, powerpoint, engelska och skrivstil).

Av Katrin och Helen - 19 april 2012 13:50

Då vi haft upprop var det högläsning som följdes av fjärilsfilmer samt diskussioner. Vi såg på två bra filmer som handlade om fjärilar, efter varje film repeterade vi vad som visats och berättats på filmerna.

Efter rast var det idrott och datakunskap. Repetition av hur man gör powerpoint.

Idag kom våra larver, det blev stor uppståndelse. Malva skulle tryckas ner i små burkar och en liten larv i varje burk.

Då vi haft lunchrast tilldelades eleverna larver, de fick namn av eleverna och vi kunde starta vårt tema. Vi tittade på blomman Malva, ritade den och skrev om hur malvan kändes samt luktade.

             

Av Katrin och Helen - 18 april 2012 19:58

Idag startade vi med att skriva faktatext till nationellt prov.

Då vi haft rast bestod dagen av slöjd, idrott, matte, svenska, engelska, datakunskap och några individuella nationella prov.

KOM IHÅG ATT TRÄNA PÅ MULTIPLIKATIONSTABELLERNA, LÄXA TILL TISDAG: MULTIPLIKATIONSTABELLERNA!!!!


BRA LÄNKAR TILL ATT TRÄNA MULTIPLIKATION:


http://www.honorpoint.com/


http://kunskapsstjarnan.se/stjarnraknaren.php


http://www.vaksalaskolan.uppsala.se/webb/matte/mult-10.htm


http://www.webbmagistern.se/multiplikation3_08.html

Av Katrin och Helen - 17 april 2012 10:29

Morgonen startade med idrott, individuella nationella prov, matte, svenska och engelska.

På matten jobbade vi vidare med året och MULTIPLIKATION.

Då vi haft rast var det dags för läsförståelse på en faktatext i ett nationellt prov.

På eftermiddagen var det matte, termometer och omkrets samt lite jobba färdigt. Vi pratade också om böderna Grimm.

Jacob och Wilhelm Grimm, tillsammans kända som Bröderna Grimm, var två tyska språkforskare som har gjort sig mest kända genom att samla in och bearbeta folksagor.

De vanligaste sagorna av Bröderna Grimm

Rapunzel

Hans och Greta

Askungen

Snövit

Fru Holle

Rödluvan

Stadsmusikanterna från Bremen

Bord, duka dig

Törnrosa


Helt plötsligt "halkade" eleverna in på Albert och Herbert och då det fanns några elever som inte visste vilka de var såg vi en liten bit av ett julkalenderavsnitt.


Därefter pratade vi om Titanic som sjönk för 100 år sedan. Det har varit på nyheterna och dokumentärer i helgen som några elever har sett.

http://svtplay.se/v/2770949/dokumentarfilm/berattelsen_om_titanic


Avslutning på dagen tittade vi på hjärnkontoret.

http://svt.se/2.162875/hjarnkontoret#video2497377=2772429



Av Katrin och Helen - 16 april 2012 10:01

Morgonen startade med att vi ropade upp och en del elever ville berätta något. Därefter läste vi klart " Den fantastiska räven". Vi fortsatte med att repetera orden till nationella provet  imorgon. Nu har vi gått igenom samma ord tre gånger.

Då vi kom in efter rasten började vi med vårt nya tema: FJÄRILAR

Först pratade vi om allt som eleverna redan kan om fjärilar och det blev så här:

De börjar som ägg, kläcks och blir larv, blir puppa, utvecklas till fjäril och kommer ut.

Evighetssången om en fjäril med Mora Träsk.

Visa: Fjäriln Vingad syns på Haga av Carl- Micael Bellman.

Larver är ömtåliga.

Vissa larver äter blad.

Larver bildar en kokong.

Fjärilar lever inte länge.

Vissa larver är gröna.

Fjärilar är ömtåliga.

Fjärilar blir uppätna. Det är naturens gång.

Fjärilar suger nektar.

Inte röra antennerna.

Fjärilar har något pulver på vingarna.

Fjärilar har olika färger.

Det finns olika sorters fjärilar.

Fjärilshus på ZOO i Köpenhamn.


Detta vill vi veta:

Vad äter larven och fjärilen?

Hur matar man en fjäril?

I vilken miljö trivs de?

Hur gör de en kokong?

Hur utvecklas de i puppan?

Var kommer fjärilen ifrån?

Hur ser larven ut?

Hur ser man skillnad på larverna om det är hona eller hane?

Hur överlever larven på bästa sätt?

Hur får fjärilen sina fina färger?

Vilka olika sorters larver finns?

Dricker larven och fjärilen något?

Hur ser puppan ut?

Hur kan larven leva i puppan?

Hur kan den förvandlas till en fjäril i puppan och hur får den plats?

Hur länge lever en fjäril?

Kan  man se hur gammal en fjäril är?

Vilken färg har puppan?

Hur lång är en fjäril?

Hur mycket väger en larv och en fjäril?

Hur mycket äter en fjäril per dag?

Har fjärilen tunga eller tänder?

Hur klarar den sig utan mat i puppan?

Är fjärilen blöt när den kommer ur puppan?

Varför blir larven en fjäril?

Varför heter det fjäril?

Hur många färger kan en fjäril ha?

Hur dricker en fjäril?

Varför heter det antenner?

Varför äter den nektar?

Hur hittar de larverna i England?






Boktips:


Dagfjärilens livscykel
Fjärilar lever sitt liv i olika stadier. Alla genomgår en fullständig förvandling från ägg, till larv, till puppa och färdig fjäril. På sommaren parar sig fjärilarna med varandra och sedan lägger honan ägg på en värdväxt. Efter att parningen ägt rum dör honan och hannen efter några veckor. Äggen kläcks och larverna börjar äta på växten. Larverna ömsar skinn när de växer sig större. När larverna är tillräckligt stora letar de upp en bra plats att förpuppa sig på.


Puppan kan hänga på en gren eller grässtrå eller ligga i marken. Puppan äter ingenting. Inne i puppan sker det en förvandling. Ur puppan kryper det sedan ut en fjäril med vingar, ben och sugsnabel på kroppen. Nu gäller det för fjärilen att hitta nektarrika blommor för att få energi till att hitta en partner att para sig med.






Då vi pratat klart ritade alla elever en larv på ett papper och på ett annat papper ritade de ägg, larv, puppa och fjäril.

Eftermiddagen ägnade vi oss åt individuella nationella prov, slöjd, matte (året och division).

Kommer du ihåg:

Hur många årstider har vi? Vad heter de?

Hur många månader har vi? Vad heter de?

Vad heter dagarna?


Av Katrin och Helen - 13 april 2012 21:23

Fredag redan! Morgonen startade med repetition av barnkonventionen samt en fortsättning av barnkonventionen. Därefter hann vi med en stund matte innan rast.

Då vi haft rast var det slöjd och repetition av orden till nationella proven nästa vecka. Innan lunch hann vi med några individuella nationella prov samt jobba klart i matte, svenska och engelska.

Då vi haft lunchrast pratade vi om böcker som har svårt att hitta tillbaka till skolan, både läxböcker och böcker till bokvagnen. För att eleverna skulle få förståelse räknade vi med att en bok kostar ungefär mella 100:--200:- och då tog vi ett medelvärde på 150:-, vi räknade med tio böcker som inte hittat rätt och jämförde med att varje årskurs har ca 500:- att handla till bokvagnen för. Det tar alltså tre år att ersätta de böcker som inte hittat "hem".


Vi tittade på lilla aktuellt och pratade om de nyheterna, det är fantastiskt så duktiga eleverna är på att veta vad som händer i världen. Mycket spännande är det också när de berättar vad de vet om nyheterna och även fantastiskt fina förklaringar då någon undrar något.


http://svt.se/2.164194#video2512093=2769979


Sist idag tittade vi en stund på hjärnkontoret.


http://svt.se/2.162875/hjarnkontoret#video2497377=2755608


Kom ihåg att träna på multiplikationstabellerna!!!!!


Trevlig helg på er!




Av Katrin och Helen - 12 april 2012 16:33

Efter uppropet var det några elever som ville delge oss olika saker. Då vi lyssnat och tittat på dem så läste vi vidare i vår högläsningsbok, den är fantastiskt spännande. Det är svårt att sluta läsa när boken är så spännande. Följande på lektionen var att fortsätt på att skriva manus och träna på pjäsen. Innan rast hann en grupp redovisa. Efter rast var det idrott och jobba vidare, nationella prov för de som missat och individuella nationella prov.

Då vi haft lunch kom Christine in på besök och pratade länge med eleverna om rättvisa och olika hjälpmedel. Det som är rättvist för vissa är inte det för andra. Ex det är ju tur att de som behöver glasögon får det. Vi pratade också mycket om att vi är olika och behöver olika saker.


Två runder på hinderbanan och därefter pratade vi om barnkonventionen och FN.


FNs konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den också kallas, innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. I barnkonventionens artikel 45 finns inskrivet att det är UNICEFs uppgift att kämpa för att barnkonventionen efterlevs.


FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den också kallas, antogs 1989. Barnkonventionen innehåller rättigheter som varje barn ska ha och gäller alla upp till 18 år som bor eller vistas i ett land. I barnkonventionen kallas alltså både barn och ungdomar för barn.

Sverige måste göra sitt allra bästa för att det som står i barnkonventionen ska bli verklighet. Till exempel måste Sveriges egna lagar och regler stämma överens med rättigheterna i konventionen. Sverige ska se till att barns rättigheter inte glöms bort utan respekteras överallt i samhället, varje dag. Regeringen ska också se till att både barn och vuxna får reda på vilka rättigheter barn har.

Rättigheterna står i olika stycken som kallas för artiklar. Det finns 54 artiklar i barnkonventionen och 41 av dem handlar om rättigheter. Resten av artiklarna handlar om hur länderna ska arbeta med barnkonventionen.


Förenta Nationernas generalförsamling antog och kungjorde den 10 december 1948 en allmän förklaring om de mänskliga rättigheterna.

 

Många elever visste mycket om andra världskriget  och kunde berätta mycket för övriga klassen.

Skapa flashcards