Alla inlägg under december 2011
Denna Lucia morgon bjöd klass 6 in oss till idrottshallen på ett mycket trevligt Lucia firande.
Då vi kom tillbaka var det rast som sedan följdes av att vi hade LUSSE fika. Toves mamma hade bakat Lussekatter, vi hade köpt saft och pepparkakor.
Det var väldigt mysigt och gott (tack Camilla), vi fikade och tittade på en film där de läste Tomten av Victor Rydberg med bilder av Harald Wiberg.
Fina bilder av Jenny Nyström
Vi tittade också på en film från tomteverkstaden som brukar vara med på Kalle Anka på julafton.
Innan lunch skrev vi veckans ord som var:
Sex
Examen Slagsmål
Strax
Riksdag Reflex
Dags Exempel Läxa
Efter lunch hade vi individuell läsning, kiwigrupper, veckans ord och matte.
Dagen avslutade vi med avslappning.
Morgonen startade vi med att titta på almanackan, öppna kalendern och läsa en spökhistoria av Dan Höjer.
Därefter tränade vi på vår sång till jul avslutningen. Innan rasten hade alla individuell läsning.
Då vi haft rast repeterade vi teorin om varför vi firar påsk. Därefter skrev vi i kristendomen på vårt jämförelse papper.
Gud: Gud
Grundare: Jesus
Helig bok: Bibeln
Helig byggnad: Kyrkan
Symbol: Korset
Vilodag: Söndag
Högtider: Påsk och Jul
Alla elever fick välja om de ville skriva ner berättelsen om Jesus födelse eller Jesus död.
Efter lunch arbetade vi med tankekarta och matte.
På morgonen hade vi Olweus med samarbetsövningar. Vi tränade på att ställa oss i bokstavsordning efter förnamn och efternamn. Även skostorlek, födelsedag och längd använde vi för att ställa oss i ordning och då behövde alla prata med varandra, det fungerade bra. Det som ställde till mest bekymmer var längden då alla vill vara längst.
Följande på lektionen var matte och svenska.
Då vi haft rast hade en grupp slöjd. En grupp arbetade med tankekartor, de läste en faktatext om björnen. Tillsammans gjorde de en tankekarta och skrev sedan en berättelse om björnen utifrån tankekartan. Därefter fick eleverna en text om bävern där de skulle göra en egen tankekarta och skriva en berättelse om bävern utifrån den.
På matten tränade vi ton talen (11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19) och tal som
18-5=____
11+8=____
_____=13+4
12=15-____
15-5=_____
10+7=_____
10=19-_____
16-____=10
12+5=____
Då vi haft rast hade vi läsgrupper och individuell läsning, därefter läste vi klart Ronja. Mattis och Bork kom bra överens, Skalle-Per dog och Mattis sörjde, när det blev vår flyttade Ronja och Birk till björngrottan igen.
Sist på lektionen tränade vi julsånger, alla eleverna var spralliga – det var fredag och ingen fritids.
Trevlig helg alla önskar
Katrin, Helen och Anna
Vi började dagen med att titta på almanackan, öppna kalendern och läsa Ronja. Mattis och Borka hade en ryslig tvekamp om vem som skulle bli hövding för Mattisrövarna och Borkarövarna. Mattis vann! På kvällen hade alla rövarna fest.
Sången till jul avslutningen tränade vi på. Det är viktigt att alla sjunger och kan hela texten.
Då vi haft rast hade några matte och några svenska, övriga var med Åsa och Magnus på stora fritids.
Kolla dig själv om du kan:
7=____-3
50=____-20
60=____-5
87=___-3
57=___-2
Då vi ätit lunch och haft rast tittade vi på en film som handlade om Moses i Egypten.
Innan dagen var slut hann vi också titta på julkalendern från Lunds universitet.
http://www2.lth.se/julkalender/2011/
Redan den 7 december!
Vi öppnade lucka nr 7 och läste Ronja. Alla blev så glada i Mattis grottan när Ronja kom hem. Mattis och Bork beslutade om att rövarna skulle gå ihop under en hövding. De ska ha en tvekamp om vem som ska bli rövarhövding för alla.
Efter Ronja fick vi lära oss om Påsken.
Den kristna påskens ursprung
Den kristna påsken är på sätt och vis en fortsättning på judarnas urgamla påskhögtid med annorlunda innehåll. Men det finns många länkar som förbinder dem båda och mycket av den kristna påskens innehåll kan inte helt förstås om man inte känner till hur det gick till den där gången i Egypten.
Den stora skillnaden är att judarnas högtid firas till minne av israeliternas uttåg ur Egypten, "Exodus", medan de kristnas firas till minne av Jesu lidande, död och uppståndelse, där uppståndelsen är det viktigaste. Detta blev de kristnas första fest.
Till att börja med firade den kristna församlingen inte påsken som vi gör nu en gång om året, utan varje söndag var en sorts påskdag då man ville påminna om Jesu seger över döden på "den första veckodagen". Man kallade den "Herrens dag". Det var alltså Jesu uppståndelse som skapade den första söndagen.
I svenskan kommer namnet söndag från de språk som senare kallade söndagen för solens dag. Sunday på engelska och Sonntag på tyska.
Långt efteråt, ungefär från och med 300-talet förekom det som vi idag kallar påsk. Man hade då istället en större fest en gång om året.
Innan rast hade vi individuell läsning!
En ny bok har tillkommit: Vargbröder.
Resten av dagen ägnade vi åt svenska, matte, slöjd och idrott.
På matten arbetade vi med X. Istället för ”hemlisar” skriver vi nu X.
Innan skrev vi 10=3+___
Nu skriver vi 10=3+X
X=7
Tisdagar börjar med idrott, matte och svenska. På svenska läste vi en faktatext om katter och svarade på frågor. På matten fortsatte vi träna m, dm och cm.
Givetvis fortsatte vi med division på matten också.
Då vi haft rast tittade vi på ett avsnitt Dag-Otto i Majjas affär då han skulle dela en ost i åtta bitar så att musen skulle få en åttondel av osten. 1/8.
Därefter läste vi Ronja och det blev kallt i Mattis skogen. Mattis kom och bad Ronja komma hem och Birk fick följa med.
Följande på lektionen var engelska som följdes av veckans ord.
Då vi ätit lunch var det dags för individuell läsning och läsgrupper. Resten av lektionen ägnades åt matte, svenska och engelska, en liten stund var vi uppe i sexornas klassrum och tränade sången till jul avslutningen.
Morgonen började med att vi tog ett nytt blad på almanackan, pratade om att det finns 365 dagar på ett år och 366 dagar på ett skottår. Skottår har vi vart fjärde år. Det finns 12 månader på ett år och 4 årstider.
Vinter – December, Januari och Februari
Vår – Mars, April och Maj
Sommar – Juni, Juli och Augusti
Höst – September, Oktober och November
Ett dygn = 24 timmar
1 timme = 60 minuter
1 minut= 60 sekunder
Vi pratade också om klockan analogt och digitalt.
Därefter läste vi om Ronja och Birk och deras äventyr i Mattisskogen och björngrottan.
Resten av lektionen ägnade vi åt att ha matte och skriva berättelser.
Efter rast ägnade vi lektionen åt Kristendomen.
Hur Kristendomen uppstod?
Varför firar vi jul? För att komma ihåg Jesu födelse.
Vad heter Jesus föräldrar? Josef och Maria
En dag kom det en ängel till Maria som sa att hon skulle föda ett barn. Josef o Maria bodde i Nasaret.
Vid den här tiden när Maria var gravid med Jesus fanns det kejsare Herodes, han behövde få in mer pengar så han sa skriv ner alla människor så att de kan betala skatt till mig.
Ordern om att betala skatt kom till Josef o Maria, de var tvungna att ta sig till Betlehem. Det var jättelångt att gå, Josef var orolig för Maria. När de kom till Betlehem var där trångt, alla människor som var där för att skattskriva sig, alla rummen var upptagna.
De var tvungna att hitta någonstans att bo, de fick bo i stallet hos djuren, den natten föddes Jesus, de hade ingen vagga så de tog en krubba.
Herdarna som vaktade fåren såg helt plötsligt att hela himlen blev upplyst och det stod en ängel framför dem, ängeln sa att deras nya Herre hade fötts. Herdarna gick och berättade det för Josef o Maria. Folket i Betlehem såg herdarna komma gående genom staden.
Kung Herodes blev jättearg, han ville inte att det skulle komma en ny kung. En dag knackade det på kungens dörr, det var de tre vise männen, de sa vi kommer från öst, vi har sett att en ny stjärna har fötts och vi har följt den hit och var finns den nya Herren någonstans?
Kungen hämtade sina rådgivare, han skickade ut dem för att leta efter Jesus. Kung Herodes vile ha tag på den nya kungen för att döda honom.
De tre vise männen följde stjärnan till stallet och de hade med sig presenter, den förste vise mannen hade med sig guld, den andra vise mannen hade med sig rökelse och den tredje vise mannen hade med sig myrra (en slags salva).
Kung Herodes han väntade på sina rådgivare men de kom aldrig tillbaka för Gud hade skickat dem en annan väg.
Kung Herodes var arg och skickade ut sina soldater för att döda alla pojkbarn under 2 år, men Josef och Maria hade gett sig av för en ängel hade sagt till dem att de inte var säkra att de skulle ge sig iväg.
Jesus växte upp, Josefs yrke var snickare och Jesus var också snickare under sina första år. Jesus tillhörde från början Judendomen.
När Jesus var 12 år skulle få följa med till Jerusalem för första gången. Alla var på väg till templet, runt templet fanns en stor mur med portar.
Josef och Jesus gick in och längs murarna satt det lärare som berättade hur man skulle leva. På kvällen var det mer högtidligt, då berättade de hur Gud släppte människorna i Egypten från slaveriet.
Jesus försvann på kvällen, Josef sprang och frågade efter honom. Maria och Jesus kunde inte sova, när det blev ljust gick de tillbaka till templet och där satt Jesus och pratade med lärarna.
När Jesus var ca 30 år gammal bestämde han sig för att lämna sin familj och ge sig ut i landet. Med sig hade han 12 lärjungar (elever).
Jesus tyckte om alla människorna och det ville han förmedla till folket, när han träffade folket berättade han en historia:
Det var en gång en pappa som hade 2 söner, en av sönerna sa att han ville ha sina pengar och ge sig av, pojken tyckte inte det var så kul när pengarna tog slut, han var jättehungrig och pojken började ångra sig. Pojken gick hem och pappan sprang fram och mötte sin son, han kramade om honom och sa till den andre sonen att nu ska vi ha fest.
Vad ville Jesus berätta med den här historien? Man ska kunna förlåta.
Då vi haft lunchrast skrev vi på svenskan och på matten repeterade vi division samt m, dm och cm.
Fredag morgon började med att vi pratade med alla om de nya böckerna, därefter öppnade vi julkalendern.
Vi läste Ronja, den närmar sig slutet.
Resten av lektionen tränade vi på julsångerna som vi ska ha som allsång på skolavslutningen och vår egen sång som vi ska framföra.
Julen är här har tillkommit som allsång:
Då vi haft rast hade vi svenska där vi skrev berättelser, tränade läsförståelse och knep och knåp.
Vi hade också matte där vi fortsätter träna på division, vi hade olika saker som skulle delas på olika många barn.
Exempel på 20/4=5
Efter lunch var det individuell läsning och läsgrupper. vi tittade på två filmer om Jesus. Den första handlade om att Jesus botade sjuka. Den andra filmen handlade om att Jesus utför mirakel.
Dagen avslutade vi med att titta på "lucköppning" från Lunds universitet.
Lucka 1
Lucka 2
http://www.youtube.com/LunduniversityLTH
Trevlig helg!
önskar
Katrin, Helen och Anna
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
||||||
5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 |
11 |
|||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 |
|||
19 | 20 | 21 | 22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 | 27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|